نشست مروری بر ۳سال همکاری مشترک هیأت ایران ـ ایتالیا در زمینه مطالعه و حفاظت از محوطه میراث جهانی پاسارگاد با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایتالیا در تهران، سرپرست اعضای هیأت ایتالیایی در پاسارگاد و جمعی از مدیران و کارشناسان ارشد میراث فرهنگی ایران و ایتالیا در موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران برگزار شد.

پاسارگاد

محمدحسن طالبيان در اين نشست گفت: پاسارگاد مهم‌ترين پايه‌گذار معماري و شهرسازي كلاسيك در ايران است و بايد پژوهش‌هاي بيشتري در اين محوطه جهاني صورت بگيرد.

فعاليت‌هاي سه ساله باستان‌شناسان ايراني و ايتاليايي با هدف حفاظت از محوطه ميراث جهاني پاسارگاد، صبح ديروز در موزه ملي ايران مورد بررسي قرار گرفت و كلوديو پروسپري پورتا، سفير ايتاليا در ايران نيز اعلام كرد: معمار و متخصص حفاظت و سرپرست و هماهنگ‌كننده اعضاي هيأت ايتاليايي توجه ويژه‌اي به مرمت و حفاظت از سنگ‌نگاره انسان بالدار و حوزه سنگي ازجمله كاخ اختصاصي و مقبره كورش دارد.

  • ايران و ايتاليا پاسارگاد را حفظ كردند

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور گفت كه همكاري‌هاي ايران و ايتاليا موجب شد تمركز اصلي در پاسارگاد بر حفاظت، مستندسازي و مرمت قرار بگيرد. او با تأكيد بر حساسيت‌هاي موجود در فعاليت‌هاي مرتبط با محوطه ثبت جهاني پاسارگاد، اين محوطه باستاني كشور را به آهن داغ تشبيه كرد كه نمي‌توان بدون اطمينان و تجربه تغييري در آن ايجاد كرد. طالبيان تأكيد كرد: عرصه پاسارگاد فقط آن محوطه‌اي نيست كه محصور شده است، بلكه بسيار بزرگ‌تر است و بايد پژوهش‌هاي آينده در آن افزايش پيدا كند.

آنطور كه معاون ميراث فرهنگي كشور گفته است، اطلاعات راجع به سازماندهي دشت پاسارگاد و شهرسازي اين منطقه، پيش از بنا شدن پاسارگاد توسط كورش اندك است. به گفته او، تپه‌هاي تاريخي و آثار مربوط به ميراث آب و كشاورزي در محوطه پاسارگاد به تعداد زياد وجود دارند كه ‌بايد تلاش در زمينه شناخت پاسارگاد صورت بگيرد.

معاون ميراث فرهنگي كشور با يادآوري مقاومت سه ساله براي جلوگيري از احداث سد در تنگه‌بلاغي گفت: پس از ماجراي تنگه‌بلاغي و مقاومت در برابر ساخت سد در اين منطقه متوجه شديم با چه جريان عظيم فرهنگي مواجه هستيم. وي افزود: محوطه باستاني پاسارگاد و تخت جمشيد 2 قطب مهم ميراث فرهنگي كشور هستند.. او با اعلام اينكه هخامنشيان به دقت دشت مهم و حاصلخيز پاسارگاد را انتخاب كرده بودند، گفت: هرگونه تغيير در اين منطقه ‌بايد با دقت كنترل شود.

  • پاسارگاد پدر تخت جمشيد است

طالبيان محوطه جهاني پاسارگاد را به لحاظ اهميت، پدر تخت‌جمشيد خواند و با تأكيد بر اينكه مداخله در محوطه‌هاي باستاني همچون پاسارگاد بايد اندك باشد، افزود: هخامنشيان با بهره‌گيري از دانش و تجربه دوره قبل از خود، در ساخت تخت‌جمشيد تعامل خود با جهان را افزايش دادند.

محمدحسن طالبيان به همكاري‌هاي مشترك ايتاليا و ايران در موضوع موزه‌داري، باستان‌شناسي، برپايي نمايشگاه‌ها و فعاليت در محوطه‌هاي باستاني بم و تخت‌جمشيد اشاره كرد و گفت: مستندنگاري محور ساساني فارس نيز انجام شده و اين پرونده براي ثبت جهاني آماده مي‌شود.

مائرو كانچاتوري، سفير ايتاليا در تهران نيز در سخناني در نشست بررسي همكاري‌هاي مشترك ايران و ايتاليا براي حفاظت از پاسارگاد گفت: در بازديد از پاسارگاد با همكاري خوب تيم مشترك مواجه شدم. سفير ايتاليا در تهران به همكاري‌هاي ديرينه ايران و ايتاليا در حوزه فرهنگ اشاره كرد و افزود: همكاري‌هاي مشترك ايران و ايتاليا از سابقه زيادي برخوردار است. هر دو كشور از پيشينه چندهزار ساله برخوردار هستند و به همين دليل هيأت مشترك ايران وايتاليا از حساسيت‌ها و نقطه نظرات مشابه درخصوص مرمت و شيوه حفاظت و نگهداري از آثار تاريخي برخوردار هستند.

کد خبر 354752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha